Negatywne właściwości kawy.

Wszystko, co spożywamy w nadmiarze, może nam szkodzić. Nie inaczej jest w przypadku kawy. Przeanalizujmy zatem, jakie negatywne właściwości może przynieść nam picie jej w zbyt dużych ilościach. Zapraszamy do lektury.

Badania wykazują również negatywne skutki picia kawy. Wiążą się one przede wszystkim z zawartą w niej kofeiną, która posiada mnóstwo pozytywnych właściwości, lecz spożywana w nadmiarze może także szkodzić.

Kawa a zdrowie

Kawa a zdrowie

Choć zdania naukowców są w tej kwestii podzielone, zwykło się mawiać, iż wypijanie dużej ilości kawy kiepskiej jakości może podziałać na nasze zdrowie negatywnie.

W kawie palonej przemysłowo (używa się wówczas bardzo wysokiej temperatury) powstają w niej szkodliwe związki toksyczne – hydrochinon, furan, pirol, metyloamina czy akrylamid. Produkty pirolizy nie są usuwane z naszego organizmu. Badania medyczne udowodniły, iż większe ilości akrylamidu powstają w ziarnach robusty niż arabiki.

Należy jednak zaznaczyć, iż w kawie parzonej powoli szkodliwe substancje występują w śladowych ilościach – dlatego taką powinniśmy wybierać.
Szkodliwym dla naszego zdrowia składnikiem kawy może być także ochratoksyna A (substancja rakotwórcza). Jednak mamy z nią do czynienia wyłącznie w przypadku zagrzybionych ziaren, zwykle przechowywanych w nieodpowiednich warunkach.

Wymieńmy w ramach podsumowania niektóre negatywne właściwości kawy:

– spożycie zbyt dużej ilości kawy może wywoływać uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia (jest to tzw. “zdenerwowanie kofeinowe”);

– podobnie jak herbata, wpływa na żółknięcie zębów i może prowadzić do próchnicy;

– ze względu na swoje właściwości pobudzające u większości ludzi utrudnia zasypianie (u nielicznych, paradoksalnie, występuje efekt przeciwny);

– nieznacznie zmniejsza płodność zarówno u mężczyzn jak i u kobiet;

– spożycie dużej ilości kawy przez kobietę w ciąży może zwiększać prawdopodobieństwo martwego urodzenia. W związku z tym zalecane jest, by osoby w ciąży piły do dwóch filiżanek kawy dziennie;

– gotowana kawa może w dużym stopniu wpływać na podniesienie poziomu cholesterolu;

– kawa może zwiększać prawdopodobieństwa ataku serca u osób o wolniejszym metabolizmie (posiadających gen spowalniający detoksykację kofeiny w wątrobie) nawet o 133% w przypadku picia powyżej 4 filiżanek dziennie. Wspomniany gen posiadało 54% osób uczestniczących w badaniu na ten aspekt;

– spożycie dużej ilości kawy może zwiększyć prawdopodobieństwo niektórych chorób serca.

Pamiętajmy, aby w piciu kawy zachować umiar i nie przekraczać kilku filiżanek dziennie. Wybierajmy także produkt wysokiej jakości – w trosce o zdrowie!

Podziel się z przyjaciółmi:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Nikt nie oceniał)

3 komentarze

  1. Wysokie ciśnienie to największy problem u ludzi “uzależnionych” od kawy, sama muszę być naprawdę ostrożna bo mam problemy z ciśnieniem a bez kawy nie przetrwam dnia.

  2. można pić kawę bezkofeinową jeśli wystarczył by Ci po prostu zapach i smak kawy, może nie ma właściwości pobudzających ale za to jest bezpieczniejsza dla ludzi np z wysokim ciśnieniem

  3. No tak tyle że kawa bezkofeinowa ma w sobie znikme ilości kofeiny, więc nie pobudza tak jak normalna kawa. Jak ktoś nie potrafi przetrwać poranka bez pobudzenia kawą to bezkofeinowa tożądne rozwiązanie… Zostaje cukier bądź białko na pobudzenie 😉

Zostaw komentarz

Szanujmy innych Użytkowników nawet jeżeli mamy inne zdanie. Blokujemy konta Użytkowników którzy spamują i nie przestrzegają netykiety. Zapisanych komentarzy nie można edytować, prosimy więc o uważne redagowanie wpisów. Wszystkie wpisy nowych Użytkowników muszą zostać zaakceptowane przez Moderatorów.

Twój email nie będzie widoczny.Wymagane pola zaznaczone są *

*